Gezonde voeding

Koersoes gezonde voeding

Mijn blogberichtjes begonnen mij zelf een beetje de keel uit de hangen. Het was namelijk een beetje een herhaling van zetten. Daarom volstaat nu een korte samenvatting: ik rommel een beetje aan met mijn gewicht. Echt zwaarder word ik gelukkig ook niet, maar enorm lichter ook niet. Het zijn de donkere dagen voor kerst zullen we maar zeggen.

Dochter en ik houden allebei van waitakkies

En door naar zaken waar jullie ook wat aan hebben. Hopelijk. Het kinderdagverblijf organiseerde een informatie-avond over gezonde voeding voor kinderen. Best leerzaam leek me. Zeker omdat mijn dochter net als ik van patatjes (waitakkies zoals zij ze noemt) en andere rommel houdt. En het lijkt me niet alleen voor kinderen handig om te weten wat een goed tussendoortje is.

Geen olijfolie meer?

Alle ouders zaten braaf met kladblok en pen in de aanslag te wachten op de mevrouw die ons kwam vertellen wat goed was en wat slecht. De eerste eye opener was: ‘gebruik roomboter in plaats van olijfolie’. En dan doelde ze met name op het bakken van vlees, groente en aardappelen. Roomboter is namelijk helemaal niet zo slecht voor je, zeker niet als je het met mate gebruikt. Olijfolie is met name goed als je het koud of lauw verwerkt. En daarbij: vet is helemaal niet slecht voor je. Sinds de jaren ‘ 90 zijn we allergisch voor bijvoorbeeld volle melk, volle yoghurt en kwamen de light-producten enorm in opkomst. Maar wees niet te bang voor vet. Oké; eet geen zakje waitakkies per dag en smeer geen enorm dikke laag boter op je brood, maar een beetje boter en af en toe een beetje mayonaise (en dan Belze mayonaise is deze zonder suiker en redelijk gezond) kan echt geen kwaad.

Suiker. Geniet maar eet met… (daar is ‘ ie weer)

Iedereen weet het, maar suiker is niet goed voor een mens. Het geeft je snel een fijn gevoel en het lijkt je energie te geven maar de dip die je daarna krijgt, helpt je eigenlijk alleen maar van de regen in de drup. Wees je daarom bewust van de suiker die bijvoorbeeld in appelsap zit en in een snelle jelle. En in ontbijtgranen of tomatensaus uit een pakje zit soms ook meer dan je zou willen. Gebruik in plaats van suiker in je yoghurt eens honing, palmsuiker of kokosbloemensuiker. Kan al veel helpen.

Combineren helpt je de dag door

In sommige voedingsmiddelen zitten heel veel koolhydraten (denk aan bananen, brood en pasta). Deze geven je een snelle piek in je bloedsuiker. Deze pieken zijn niet ideaal, dat wil je het liefst een beetje gelijkmatig houden. Nou, daar is een trucje voor. Neem er altijd iets naast dat vet of eiwit bevat. Bijvoorbeeld een banaan met een paar noten ernaast of een rijstenwafel met een stukje kipfilet en wat avocado. En pastasaus met wat kaas en vlees bijvoorbeeld. Je houdt het daar langer mee uit en dus heb je daarna minder zin om te snaaien. Pure winst!

Nooit meer strijd om de korstjes

En dan de beroemde korstjes. Mijn dochter eet die dingen van de op de andere dag niet meer. En ik vroeg me af of ik moest aandringen. Wat blijkt? Korstjes zijn het minst gezonde deel van een brood en kinderen voelen dat beter aan dan volwassenen. Daar gaan een paar moeders enorm veel plezier van krijgen. Wat dat betreft was de avond al een succes.

Nog een paar wist-je-datjes. Wist je dat…

  • Chocopasta beter is dan vruchtenhagel (dat laatste bevat enorm veel suiker).
  • Kaneel op een appel ook helpt je bloedsuikerspiegel gelijk te houden.
  • Appelsap veel meer suikers bevat dan een pakje roosvicee.
  • Dat voor een kind 300 ml zuivel per dag meer dan genoeg is.
  • Dat bananenbrood met honing helemaal niet slecht voor je is.
  • Dat pure hagelslag samen met pindakaas en appelstroop de beste keuze is qua zoet broodbeleg.
  • Dat er vorig jaar kinderen op de eerste hulp zijn beland door het eten van smurfen-ijs (hallo kleurstoffen).

 

Makaron

Ik ben weer in de race

Ja, lieve lezers van me: we gaan langzaam de goede kant op. Ik had vorige week even de verkeerde afslag genomen: waar ik rechtsaf moest naar de slankeweg, nam ik het dikkepad linksaf. Maar ik heb mezelf weer aan mijn haren omhoog getrokken, wat best ingewikkeld is aangezien ik geen 21 kilo weeg. Lang verhaal kort: de grammetjes die ik er vorige week bij heb gegeten, zijn er bijna allemaal weer af.

Koken kreng

Waar ik de week ervoor moeite mee had, was het koken ’s avonds. Mijn energie was beneden alle peil en ik kon het soms niet opbrengen om lang achter de pannen te gaan staan. En dus at ik rommelig, te veel tussendoortjes en nam ik te grote porties. Nu kook ik elke avond (soms voor 2 avonden tegelijk) en schep niet te veel op mijn bord. En dan heb ik hier en daar ook nog een klein stukje speculaas gegeten. Maar dan bescheiden. Oh ja: en vrijdagavond een makaron bij de koffie. Hij was heerlijk.

Even gas bij geven

En nu moet/wil ik de tijd goedmaken en aankomende week een kilo aan gewicht verliezen. Misschien wat te hoog gegrepen, maar je moet ergens beginnen. Ik moet en ik zal deze kerst in een strakke jurk aan de dis zitten, met een blaadje sla, en een glaasje water.

En mijn lijnmatties doen mee

De uitdaging is ook om mijn lijnbuddy’s te motiveren. Die hadden namelijk niet zo’n hele beste week. Een avondje bankhangen roept een enorm verlangen op naar chocola, chips, koekjes en ijs. En dat verlangen kan ik niet wegnemen door te zeggen: ‘neem dan lekker een appel’. Sterker nog: van zo’n opmerking steek je er meteen nog een stukkie chocola bij.

Hoe we het doen, doen we het maar we gaan volgende week met z’n drieën enorm knallen. Vanavond ga ik uit eten met een goede vriendin, want het lijnen moet wel leuk blijven toch?