Sporten staat niet gelijk aan afvallen

Noem mij een gek mens, maar ik dacht altijd dat sporten heel goed helpt bij het afvallen. Maar tot mijn schrik (of zeg ik eerlijk: blijdschap) las ik 3 januari in de Volkskrant dat sporten helemaal niet zo enorm bijdraagt aan afvallen. En waarom? Ik neem jullie even mee.

Tien minuten fietsen staat niet gelijk aan een pak koekjes

Allereerst overschatten wij massaal hoeveel calorieën we verbranden tijdens het sporten. Na 20 minuten op een loopband verbranden we misschien een handje nootjes, meer niet. Maar volgens onderzoek denken wij dat we er een hele maaltijd mee kunnen wegstrepen. En omdat we dat denken, nemen we het ook niet zo nauw met dat snoepje wat we na het sporten nemen. Of die twee glazen sportdrank. Kortom: een reëel beeld van wat je wegsport is heel belangrijk.

Van sporten ga je extra eten

Voor een studie aan de Universiteit van Maastricht lieten ze kantoorpersoneel trainen voor een marathon. En dat hielden ze bij met eetdagboeken en urinemonsters. Op basis van de metingen zouden die proefpersonen 20 kilo moeten zijn afgevallen. Maar wat bleek: hoogstens een kilo. De conclusie was dat de marathonlopers waarschijnlijk een verkeerde inschatting maakten van wat ze elke dag aten. Drie lepels meer tijdens het avondeten en 2 glazen sportdrank vallen in eerste instantie niet op, maar tellen toch mee.

En de mensen die stoppen met sporten gaan niet ineens minder eten. Die blijven hetzelfde eten alleen staat er nu minder verbranding tegenover. Dat betekent dat er kilo’s blijven plakken. Kortom: wil je echt weten wat je per dag eet, dan zou je je eten moeten afwegen.

Je compenseert sporten met bankhangen

In de British medical journal stond een analyse van Brad Metcalf. Hij analyseerde de beweging van schoolkinderen gedurende een hele dag. De kinderen die een half uur tot een uur extra gymles kregen bleken gedurende de dag maar 4 minuten meer beweging te krijgen dan kinderen die die extra gymles niet hoefden te volgen. Mensen (en dit geval kleine mensen) hebben de neiging om de beweging te compenseren. En ik kan me er wel in vinden. Als ik heftig gerend heb, dan gun ik mezelf meer rust op de bank.

Een dag continu in beweging is veel beter voor een mens dan de hele dag op je bips zitten en ineens een half uur hard sporten.

Sporten blijft wel gezond

Ook al val je er misschien niet zoveel van af als je zou willen, sporten blijft wel gezond. Je verkleint de kans op veel ziektes. Dus dikke mensen die sporten zijn wel veel gezonder dan dikke mensen die niet sporten. Het is wel belangrijk om je beweging te krijgen gedurende een dag. Maar je kunt ook stukjes wandelen, vaker de trap nemen en fietsen in plaats van de auto nemen.

Feel the burn

 

 

 

Illustratie is van Brian Gordon

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wil je meepraten?
We zijn benieuwd naar jouw mening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *