Vergeet je dieet

Eens in de zoveel tijd staat er weer een nieuwe dieetgoeroe op. Alle dikkerdjes (waaronder ik) op aarde denken het gevonden te hebben en storten zich op dat dieet… Tot ze daarmee stoppen en weer gaan eten zoals ze daarvoor deden. Tadaaaa: daar zijn je oude kilo’s +5 cadeau.

Erica Terpstra en haar pannenkoeken

Zo zag ik ooit Erica Terpstra in gesprek met Paul de Leeuw. Ze was enorm afgevallen, heel erg bewonderenswaardig. Dat ze daarvoor haar zelfgebakken eten (pannenkoekjes) mee moest brengen naar etentjes en borrels klonk als erg vermoeiend. Dat houdt geen mens vol. En zelfs de positieve Erica Terpstra niet.

Daarom is wat mij betreft de enige methode (en ook meteen de moeilijkste) enorm kritisch kijken naar je eetpatroon om dat daarna voor altijd om te gooien. Het grootste deel zit in je hoofd. De uitvoering is maar bijzaak. We weten allemaal wat we moeten eten om af te vallen toch? Waarom lukt het ons dan niet altijd?

Niet alles of niets

Het gevaar is het alles-of-niets-dieet. Je herkent het vast wel. Je staat op, walgt van je te dikke lijf en besluit voor eens en altijd: nu ga ik er vol voor, deze week wil ik er 5 kilo af. Maar dat zijn vaak onhaalbare doelen en het betekent een weekje niets (lees: weinig) eten. Je zit in een flow, voelt je sterk en het gaat eigenlijk best lekker. Jeeej, je kunt dit. Tot je op een avond voor de bijl gaat. Je neemt toch een bakje chips en valt meteen terug in het eten van van alles, want nu maakt het toch niet meer uit. Je bent teleurgesteld in jezelf. En wat doen dikke mensen meestal als ze teleurgesteld zijn? Inderdaad: eten.

Zo deed ik het jaren en dat werkte voor mij duidelijk niet. Sterker nog: ik kwam er alleen maar van aan.

Wat werkt voor mij?

  • Neem lang de tijd om je kilo’s kwijt te raken. Calculeer in dat je af en toe dat patatje of stukje chocolaatje neemt. Dat ga je namelijk toch wel doen en dat mag ook. Ga er dan wel goed voor zitten en geniet ervan. Neem ook echt iets dat je lekker vindt. Proef elk hapje bewust en stop wanneer je gedachten afdwalen. Eerlijk is eerlijk: de eerste paar hapjes/stukjes zijn altijd het lekkerste. Die daarna kun je best skippen. Echt, probeer maar eens.
  • Doe het in stapjes. Ik ben in totaal nu 15 kilo afgevallen na mijn zwangerschap. Elke keer deed ik het in stapjes van 5. Beter te doen en lekker overzichtelijk. Ik stond af en toe even stil, om daarna weer af te vallen. Niet te snel de moed opgeven dus.
  • Maak onderscheid in weekenddagen en werkdagen. Zeg tegen jezelf dat je in het weekend wel wat lekkers mag nemen. Zo leer je dat de wereld niet vergaat als je een keer niets neemt. Het is even wennen.
  • Bekijk het in een groter geheel. Mijn dochtertje eet elke dag een andere hoeveelheid. De ene dag een hele bord vol, de andere dag 2 hapjes. Maar als ik het over de hele week bekijk, is het bij elkaar wel ongeveer dezelfde hoeveelheid. Daar heb ik van geleerd. Ga ik op woensdag uit eten, dan zorg ik dat ik dinsdag en donderdag wat minder opschep of iets lichts kook. Onder de streep krijg je niet veel calorieën extra binnen.

Kortom: spoel je dieet door de plee en ga serieus met je gedrag aan de slag. Besef dat de omslag vooral in je hoofd moet plaatsvinden. Oefen in het uitstellen van het eten van lekkere dingen wees je bewust van de smaak van je voedsel.

 

 

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wil je meepraten?
We zijn benieuwd naar jouw mening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *